Forum
11 november 2024
Aan Decanenoverleg Letteren en Geesteswetenschappen (DLG)
Geachte decanen,
De faculteiten Geesteswetenschappen en in het bijzonder de talenstudies, waaronder Duitse taal en cultuur, staan zwaar onder druk mede als gevolg van de aangekondigde bezuinigingen op het hoger onderwijs door het kabinet Schoof. Dit staat haaks op het grote economisch-politieke belang van Duitsland en de andere Duitstalige landen. Bovendien telt ook het educatieve belang: Duits is de meest gekozen taal in het vwo en heeft een solide academische infrastructuur voor opleiding en nascholing nodig. De bezuinigingen veranderen niets aan het feit dat Duits één van de hoofdtalen van de Europese Unie en van de Europese Commissie is en zelfs het grootste aantal sprekers in de EU heeft.
Vanwege alle maatschappelijke en academische belangen is het essentieel dat de Nederlandse universiteiten die germanistiek (“Duitse taal en cultuur”) als opleiding aanbieden (Ba en Ma) dat op hoog niveau en op alle niveaus kunnen blijven doen. Aan iedere universiteit is de aanwezigheid van een expertisegroep op het gebied van de Duitse taal en cultuur het fundament voor samenwerking met andere opleidingen. Ook voor de samenwerking tussen de universiteiten is een opleiding met een germanistiek profiel van belang. Zo vraagt het sectorplan van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om samenwerking tussen de universiteiten UvA, UL, RU en UU met als doel om de vakinhoudelijke expertise op het gebied van o.a. Duits te vergroten en te versterken. Dit is alleen mogelijk als de opleiding Duits nationaal én lokaal een solide disciplinaire basis heeft en zichtbaar is voor studenten en toekomstige leraren. Lokale borging is noodzakelijk voor de regionale functie van opleidingen en voor de landelijke samenwerking.
Onze studenten beschikken over het onderscheidende kenmerk dat ze bijzondere talige en culturele competenties opdoen om op academisch niveau belangrijke rollen te vervullen in het bedrijfsleven, de diplomatie, in onderzoek en onderwijs. De regionaal verankerde lerarenopleidingen vormen een bijzonder aandachtspunt ook voor de actielijnen in het sectorplan. In een gezamenlijke actie van alle universitaire en hbo-lerarenopleidingen Duits zetten we in op het werven van meer studenten (Gebt uns eine*n Studi, https://duitslandinstituut.nl/gebt-uns-einen-studi). Gezien de omvang van het aantal vwo’ers met keuzevak Duits moeten we blijven inzetten op die studiekiezers. Dit is van groot belang voor onze universiteiten, voor het vak, en de maatschappij als geheel, waarin het belang van Duits te vaak onderschat wordt.
Tot slot hechten wij eraan dat wij germanisten solidair zijn met andere opleidingen die door de lokale en/of landelijke bezuinigingen bedreigd zijn.
Met vriendelijke groet,
namens de VGNU (Vereniging van Germanisten aan Nederlandse Universiteiten)
Prof. dr. Ewout van der Knaap (UU, voorzitter)
curriculumwerkgroepleden Sectorplan Duits
dr. Jenny Audring (UL), dr. Sabine Jentges (RU), dr. Stefan Sudhoff (UU)